אולטרה-סאונד (Ultrasound / אולטרה-סאונד) ושימושיו השונים

אולטרה-סאונד הינה הדמייה על קולית של איבר בגוף האדם. במהלך ההריון האישה עוברת בדיקת אולטרה-סאונד לצורך בירור תקינותו ושלמותו של העובר ברחמה. באפשרות האישה להחליט אילו בדיקות אולטרה-סאונד ברצונה לבצע, מגוון הבדיקות העומד לרשותה הוא עצום החל בסקירה מוקדמת וכלה בסקירה שלישית.

מהו אולטרה-סאונד?

לבדיקת אולטרה-סאונד מספר שמות נוספים: בדיקת על שמע ובדיקת על קול.

הבדיקה הינה סריקה על קולית אשר משתמשת בגלי קול בעלי תדירות גבוהה (מעל יכולת השמיעה של אוזן האדם). בטכניקה זו שולחים גלי קול אל עבר איבר בגוף וקולטים את גלי הקול המוחזרים, כאשר ככל שהאיבר צפוף יותר חוזרים ממנו גלי קול רבים יותר.

באמצעות גלי הקול המוחזרים נבנית תמונה של האיבר הנסרק. הבדיקה מתבצעת בעזרת מכשיר אולטרה-סאונד אשר מורכב ממתמר (משדר וקולט גלי קול) וממסך המציג את התמונה המתקבלת מגלי הקול המוחזרים.

בשיטה זו ניתן להסתכל אל תוך גוף האדם ולחקור איברים באופן בלתי חודרני.

דוגמאות לבדיקת אולטרה-סאונד כלליות (לאו דווקא בהריון) ?

  • מעקב אחריי עובר
  • איתור נזקים בלב
  • איתור פגיעות ברשתית העין
  • איתור גידולים

בדיקת אולטרה-סאונד בהריון:

אולטרסאונד במהלך היריון מתבצע בשתי דרכים:
  1. בדיקה נרתיקית (לדנית) – בדיקה זו בשימוש בעיקר בחודשים הראשונים של ההריון. הבדיקה מתבצעת באמצעות מתמר וגינלי, המתמר הינו דק וצר. המתמר מוחדר לנרתיק כאשר עליו מעטפת המכוסה בג'ל.
  2. בדיקה בטנית – בדיקה זו בשימוש בחודשים המתקדמים של ההריון. מתבצעת באמצעות מתמר בטני, המתמר הינו רחב. הרופא מורח את בטן האישה בג'ל ומעביר את המתמר על דופן הבטן.

דוגמאות לשימושים של בדיקת האולטרה-סאונד בהריון?

  • קביעת מיקום ההריון
  • בדיקת תקינות ההריון
  • בדיקת מספר העוברים
  • תיעוד גיל ההריון במדויק
  • ביצוע בדיקות אנטומיות – שקיפות עורפית / סריקת מערכות
  • הערכת משקל העובר
  • קביעת מיקום השלייה
  • בדיקת מצבו של העובר על-ידי צפייה ותיעוד תנועות, תנועות נשימה של העובר ובדיקת כמות מי השפיר.

סוגי בדיקות אולטרה-סאונד בהריון:

  • שקיפות עורפית: שקיפות עורפית נערכת בין שבועות 11-14. בדיקת אולטרה-סאונד המבוצעת לצורך גילוי חשד להפרעות כרומוזומליות בעובר, כגון: תסמונת דאון.
  • סקירת מערכות מוקדמת: סקירת מערכות מוקדמת נערכת בשבועות 14-16 במהלך הבדיקה הרופא יסקור באמצעות מתמר אולטרה-סאונד את איברי העובר שהתפתחו עד עתה, ויחפש אחר מומים שונים והתפתחות לא תקינה של איברים.
  • סקירת מערכות מאוחרת: סקירת מערכות מאוחרת נערכת בד"כ בשבועות 21-24 מטרת הבדיקה לאבחן מומים אנטומיים בעובר.
  • סקירת מערכות שלישית : סקירה שלישית נערכת בשבועות 30-32, במהלך הבדיקה עלולים להתגלות ממצאים כגון: גמדות, עצירה בהיקף הראש, ועוד.
  • אקו לב עובר: בדיקת אולטרה-סאונד אשר בה נבדק לב העובר בעודו ברחם
  • בדיקת דופלר: בדיקת אולטרה-סאונד משמשת להדמיית זרימה בכלי דם אצל העובר

יתרונות בדיקת האולטרסאונד:

קרינת האולטרה-סאונד היא קרינה בלתי מייננת ואיננה אלקטרומגנטית (בניגוד לCT  או  MRI) ולכן נחשבת כבטוחה יותר לשימוש בתדירות גבוהה. הבדיקה זולה יותר מבדיקות הדמיה אחרות.

חסרונות בדיקת האולטרסאונד:

ישנם מצבים שבהם קשה לסרוק את העובר ולראות אותו בבירור הדבר תלוי בתנוחת העובר, צלקות בבטן האם,השמנת יתר וכו'. כמו כן איכות הבדיקה תלויה בציוד הרופא ובנסיונו.

בטיחות השימוש באולטרסאונד:

מחקרים רבים עסקו בשאלה האם בדיקת האולטרה-סאונד מסוכנת לאם או לעובר. עד היום לא הוכח קשר בין השימוש באולטרה-סאונד לגרימת נזק בעוברים היות והאנרגיה של גלי הקול הנשלחים מוגבלת והרבה מתחת למסוכן . למרות זאת  לא ניתן לשלול כי קשר כזה יוכח בעתיד.

רופאים נבחרים - סקירת מערכות - 2024

[צפון]
[עפולה/ טבריה]

חשיבות ניסיון וידע הרופא הסוקר:

כיום איכות התמונה המתקבלת בעזרת מכשיר האולטרה-סאונד גבוהה יותר וברורה יותר מאשר בשנים עברו, על אף כל זאת  ניסיונו והידע של הרופא המבצע את סקירת המערכות חשוב מאוד ולעיתים אפילו קריטי. פענוח המידע המוצג על ידי מכשיר האולטרסאונד בסקירה הינו מורכב ודורש ידע, ניסיון רב, ומומחיות. (עוד על כיצד לבחור רופא לסקירה).

פענוח תוצאות בדיקת האולטרה-סאונד הינו דבר מורכב, ניתן ללמוד זאת מהעובדה כי לרופאים העוסקים בתחום הסקירות, אתרים שלמים המציגים צילומי אולטרסאונד וניתוחי מקרים שונים ומורכבים לפענוח.

כמו כן קרו מצבים בהם מספר רופאים הסתכלו על אותו תצלום אולטרה-סאונד, "ראו" ממצאים שונים והגיעו לאבחנה שונה. ולכן הדעה הרווחת היא שככל שהרופא מנוסה יותר כך האבחנה שלו תהיה מדויקת יותר היות והוא ראה מקרים רבים ונתקל בממצאים שונים. (לרשימת רופאים נבחרים של האתר). במקרים מורכבים ניתן לקבל דעה נוספת ממומחה אחר.

לסיכום, בדיקת אולטרה-סאונד הינה אחת הבדיקות הנפוצות בשימוש הרפואה בכלל וברפואת האם והעובר בפרט. במהלך חודשי ההריון באפשרות האישה לעבור מספר רב של סריקות אולטרה-סאונד. עם זאת חשוב לזכור כי ישנן בדיקות חשובות ומשמעותיות הנעשות ע"י רופא מומחה (לדוגמא: סקירה מוקדמת, סקירה מאוחרת, שקיפות עורפית, ועוד).  חשוב לציין כי לא כל הבדיקות נכנסות לסל הבריאות ולפעמים על האישה להחליט האם לבצע את הבדיקות באופן פרטי, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים על ביצוע הסקירה באופן פרטי ועל כיצד לבחור רופא לסקירה , אשר יוכלו לעזור לכם בתהליך קבלת ההחלטות.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top