סקירת מערכות- המדריך למתחיל/ה

סקירת מערכות היא למעשה בדיקת אולטרא סאונד אשר נערכת בשלבים שונים בהיריון, במהלך ההיריון תעברו בדיקות רבות אשר נעשות מתוך מטרה לזהות מוקדם ככל האפשר בעיות רפואיות בעובר. במאמר זה נרחיב על בדיקות סקירת מערכות.

סקירת המערכות מתבצעת בעזרת אולטראסאונד , וכשמה כן היא: טכנולוגיית האולטרא סאונד מאפשרת לסקור את מערכות העובר בזמן אמת ובכך לאתר ממצאים (כגון: נקודה היפואלרגנית בלב, אשר בדרך נעלמת במהלך ההיריון, אבל עשויה להוות אינדיקציה לתסמונת דאון) ומומים אנטומיים באיברים השונים בגוף העובר כמו חוסרים של אברים או התפתחות לא תקינה שלהם.

לעיתים, הימצאותם של מומים מסוימים עשויה להעיד על בעיה כרומוזומלית. אך בכדיי לוודא כי אכן בכך מדובר בבעיה כרומוזומלית יש לערוך בדיקות המשך כגון בדיקת מי שפיר אשר יכולות לשלול או לאמת בעיה שכזו בוודאות כמעט מוחלטת.

חשוב לזכור שלמרות שבדיקות האולטראסאונד מגלות בד"כ אחוז גדול מכלל המומים, יתכנו מומים שלא יתגלו במהלך בדיקות אלו, בין אם בגלל שאין להם התבטאות אנטומית או פיזיולוגית הבאה לכדי ביטוי בהדמיית אולטראסאונד (כגון: אוטיזם וסוגים שונים של עיוורון), ובין אם בגלל תנאי הבדיקה אשר לא מאפשרים תוצאה וודאית (עקב תנוחת העובר, מגבלות מכשיר האולטראסאונד וכו'.)

כמו כן, ישנם סמנים אשר גילוי שלהם לא יעיד בוודאות מלאה שקיימת בעיה אצל העובר, אלא רק יהווה אינדיקציה לכך. (לדוגמא: אגני כליה מורחבים עשויים לרמז על תסמונת דאון), ובכדיי לקבל תוצאות יותר מדויקות ידרשו בד"כ בדיקות נוספות כגון סקירה נוספת, יעוץ גנטי או בדיקת מי שפיר.

כיום ישנן שלוש בדיקות סריקת מערכות אשר נוהגים לבצע במהלך ההיריון:

סקירת מערכות מוקדמת (נקראת גם סקירת מערכות ראשונה)

את סקירת המערכות הראשונה נוהגים לבצע בשבועות ה-14-16 להיריון, ולמרות שמדובר בשלב מוקדם יחסית של ההיריון, הסברה היא שבמהלך סקירת מערכות מוקדמת מזהים כ-75% מהמומים אשר מתגלים במהלך סקירת המערכות המאוחרת.

לסקירת מערכות מוקדמת מספר יתרונות הנובעים מהעובדה שהיא נערכת בשלב מוקדם של ההיריון :

  1. זיהוי סמנים (שנעלמים בהמשך) העשויים להצביע על בעיה כרומוזומלית או בעיה אחרת, יכולים להשפיע על החלטתכם בדבר ביצוע בדיקות המשך כגון דיקור מי שפיר, או בדיקת אקו לב.
  2. סקירת המערכות המוקדמת מאפשרת במקרה של גילוי מום הפסקת הריון מוקדמת, שייתכן וניתן לבצעה במקרים רבים בגרידה ולא בלידה (הפלה בשלב מוקדם של ההיריון נחשבת לרוב לפשוטה יותר הן רפואית והן מבחינה נפשית).
  3. הפחתת הלחץ: קבלת תוצאה תקינה עשויה להפחית מהחרדה והלחץ הנלווים להיריון, ובכך לסייע להורים.

תוכלו לקרוא בפוסט המצורף עוד פרטים אודות סקירת מערכות מוקדמת.

סקירת מערכות מאוחרת (נקראת גם סקירת מערכות שנייה)

סקירה זו נוהגים לבצע בשבועות ה –   21-24  וגם היא נועדה לסקור מערכות שונות בגוף העובר כמו כן להעריך את גודלו של העובר ואת כמות מי השפיר. בסקירת מערכות מאוחרת ניתן לזהות מומים אשר לא נראו בסקירת המערכות המוקדמת (בשלב זה של ההיריון האיברים כבר מפותחים יותר,  ויתכנו שיופיעו מומים חדשים אשר לא היו קיימים בסקירת מערכות מוקדמת), וכן ניתן להמשיך את המעקב אחר איברים בהם היה חשד למום בסקירה הראשונה.

סקירת מערכות מאוחרת אצל רופא פרטי היא סקירה אשר מתבצעת בצורה מורחבת. כלומר, מערכות העובר יבדקו בה בצורה יותר רחבה, לעומתה סקירת מערכות מאוחרת הנמצאת בסל הבריאות הכוללת רק רשימה מוגדרת של האיברים שיש לבדוק.

בהמשך נייחד מאמר נפרד המתייחס בצורה מפורטת להליך סקירת המערכות המאוחרת (סקירה שניה).

תוכלו לקרוא בפוסט המצורף עוד פרטים אודות סקירת מערכות מאוחרת.

סקירת מערכות שלישית

את סקירת המערכות השלישית מבצעים בשבועות 30-32, אם כי כיום אחוז לא רב של הנשים ניגש לביצוע בדיקה זו. יתרונה העיקרי של סקירת מערכות שלישית, בנוסף להמשך המעקב אחר מומים שנגלו בשלב מוקדם יותר, הוא בזיהוי מומים במוח (כגון הרחבה של חדרי המח, או התפתחות מאוחרת של מומים המתבטאים מאוחר בהריון, כמו גמדות ), אשר בשלב זה כבר מפותח דיו, בעמוד השדרה,  מומים בשלד (כגון גמדות), ובעוד מספר מערכות אשר בשלב זה של ההיריון ניתן לאתר בהם מומים אשר לא נראו בסקירות הקודמות.

תוכלו לקרוא בפוסט המצורף עוד פרטים אודות סקירת מערכות שלישית.

לסיכום, ניתן לראות שמעקב אחר מצב העובר בכל שלבי ההיריון הוא דבר שניתן לעשות כיום באמצעות סקירות המערכות השונות, וכי כל בדיקה עשויה לשנות את תמונת המצב לגביי ההיריון ובכך לסייע בתכנונו הן מבחינת בדיקות נוספות (כגון: שקיפות עורפית, בדיקת מי שפיר, סקירה מוקדמת, סקירה מאוחרת, סקירה שלישית), והן מבחינת ההחלטה על המשך ההיריון.

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top