סקירת מערכות – האם לבצע באופן פרטי?

סקירת מערכות היא אחת מהבדיקות החשובות ביותר שתוכלו לבחור האם לעבור בשלבים שונים מהלך ההיריון, ואשר תהיה בעלת חשיבות מכרעת על מהלך ההיריון וחייכם. כמו בדיקות רבות אחרות, גם את סקירת המערכות תוכלו לבצע אצל רופא פרטי. במאמר זה נציג בפניכם את השיקולים לביצוע הבדיקה במגזר הפרטי, היתרונות והחסרונות.

ניתן לבצע סקירת מערכות בשלושה שלבים בהיריון: סקירת מערכות מוקדמת (שבוע 14-16), סקירת מערכות מאוחרת (שבוע 21-24), וסקירת מערכות שלישית (שבוע 30-32).

מבין שלושת הסקירות רק סקירת המערכות השניה נמצאת בסל הבריאות, ועל כן זוהי הבדיקה היחידה שתוכלו לבחור לבצע דרך המערך הציבורי בקופת חולים (נקראת בשם בדיקת טרימסטר שני), עם זאת, גם את בדיקה זו בוחרות נשים רבות לעשות באופן פרטי. את שתי הסקירות האחרות (מוקדמת ושלישית) תוכלו לבצע רק אצל רופא פרטי (תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים).

מהם יתרונות סקירת מערכות באופן פרטי?

היתרון הראשון של סקירת מערכות באופן פרטי הוא בבחירת הרופא. כאשר אתם מבצעים בדיקה באופן פרטי עומדת בפניכם האפשרות לבחור איזה רופא שתרצו, מבלי שתהיו תלויים בתנאי קופת החולים וברופאים שהיא מציעה. בכך, תוכלו לברר בטרם הבדיקה על ניסיונו, המלצות לגביו, והאם אתם מרגישים בנוח איתו (לעוד פרטים על כיצד לבחור רופא לסקירת מערכות).

 

הבחירה ברופא מנוסה לסקירת מערכות חשובה בעיקר משום שלסקירה אין תוצאות חד משמעיות, ולא תמיד ניתן לגלות בה את כל המומים אשר העובר לוקה בהן, ועל כן תרצו לנקוט בכל דרך שתעלה את הסיכוי לזיהוי מרבי של המומים. ניתן להניח שרופא מנוסה יותר יוכל לאתר ביתר קלות מומים בעובר.משום שהתנסה במקרים שונים וחריגים.

 

יש לזכור כי בכל מקרה סקירת המערכות הינה בדיקה מורכבת ותמיד יתכנו בה שגיאות, בין אם מדובר בשגיאות הנובעות מטעות אנוש או בגלל תנאי הבדיקה, (תנוחת העובר, מגבלות מכשיר האולטרסאונד וכו.)

 

יתרון נוסף של סקירת מערכות באופן פרטי היא בכמות הזמן שיקדיש הרופא לסקירה. נשים רבות מעידות כי הבדיקה בקופת החולים נערכת במשך פחות זמן מאשר בדיקה אצל רופא פרטי. בדרך כלל  הבדיקה אצל רופא פרטי  נרחבת מאשר זו שמתבצעת במערך הציבורי, והדעה הרווחת היא שאכן בדיקה אצל רופא פרטי נעשית בצורה מקיפה יותר מבמערך הציבורי.

מהם חסרונות סקירת מערכות באופן פרטי?

היריון הוא לא תהליך זול, ובכך גם מתבטא חסרונה היחיד של סקירת מערכות אצל הרופא הפרטי. עם זאת, נשים רבות יעידו, ובמיוחד במקרה של סקירת מערכות מוקדמת (לעוד מידע על חשיבותה של סקירת מערכות מוקדמת), שזהו לא המקום לחסוך בו.

 

אמנם סקירת מערכות אצל רופא פרטי היא יקרה יחסית, אך חשוב לציין שגם כאשר מבצעים סקירת מערכות אצל רופא פרטי ניתן לקבל החזרים מקופת החולים והביטוחים השונים ובכך לחסוך בעלויות. (תלוי במס' הסקירות שתבחרו לבצע, סוג הביטוח, וכו). לדוגמא: בקופת חולים כללית תוכלו לקבל החזר ניכר לאחת מהסקירות (מוקדמת/ מאוחרת), ובאם תבחרו לבצע סקירה נוספת תוכלו לקבל החזר גם עליה, אך בסכום נמוך מזה של הסקירה הקודמת.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

לסיכום, סקירת מערכות היא אחת הבדיקות החשובות ביותר שתוכלו לעבור במהלך ההיריון, והבחירה בתנאים וברופא אשר מתאימים לכם ביותר יוכלו להשפיע בצורה ניכרת על המשך ההיריון שלכם ועל התוצאות שתקבלו. תוכלו לקרוא מאמרים נוספים על סקירת מערכות וכיצד לבחור רופא לסקירת מערכות, אשר יוכלו להקל עליכם בתהליך קבלת ההחלטות.
קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top