סקירת מערכות - שאלות ותשובות– מדריך למתחיל/ה

בתקופת ההיריון, הנמשכת כ 40 שבועות, תעברי בדיקות רבות על מנת להבטיח את שלומך ואת שלום העובר. במאמר קצר זה, ריכזנו עבורך מספר שאלות הקשורות לבדיקות השונות הנערכות במהלך ההיריון, בעיקר בנושא בדיקת שקיפות עורפית וסקירת מערכות מוקדמת.

במידה ואינך מוצאת תשובה לשאלתך תוכלי לפנות לאחד הרופאים הנבחרים בתחום או להוסיף תגובה בסוף דף זה (אנו נוסיף שאלות נבחרות לדף זה).

רשימת השאלות:

האם יש משמעות לניסיון הרופא המבצע את השקיפות העורפית/סקירת המערכות?

פענוח תוצאות בדיקת האולטרה-סאונד הינו דבר מורכב, כיום איכות התמונה המתקבלת בעזרת מכשיר האולטרה-סאונד גבוהה יותר וברורה יותר מאשר בשנים עברו, על אף כל זאת ניסיונו והידע של הרופא המבצע את סקירת המערכות חשוב מאוד ולעיתים אפילו קריטי. פענוח המידע המוצג על ידי מכשיר האולטרה-סאונד בסקירה הינו מורכב ודורש ידע, ניסיון רב ומומחיות. (עוד על כיצד לבחור רופא לסקירה). הדעה הרווחת היא שככל שהרופא מנוסה יותר כך האבחנה שלו תהיה מדויקת יותר היות והוא ראה מקרים רבים ונתקל בממצאים שונים. (לרשימת רופאים נבחרים של האתר).

מהי שקיפות עורפית ומתי מבצעים אותה?

שקיפות עורפית הינה בדיקת אולטרה-סאונד המבוצעת לצורך קביעת רמת הסיכון לעובר עם הפרעות כרומוזומליות כגון: תסמונת דאון. שקיפות עורפית הינה בדיקת סקר והיא מצביעה על ההסתברות להימצאותו של המום. הבדיקה איננה יכולה לשלול או לאשר בוודאות הפרעה כרומוזומלית כזו או אחרת. בדיקת שקיפות עורפית נערכת בין שבועות 11-14 להריון. עוד על שקיפות עורפית.

מה חייב הרופא לבדוק בשקיפות עורפית?

השקיפות העורפית מבוצעת על פי הקריטריונים המקובלים בספרות והיא כוללת מדידת אורך העובר (מקצה ראשו ועד העכוז), הדגמת דופק ומדידת השקיפות העורפית (עובי הנוזל בעורף העובר). יש לציין בתשובה את הסיכון המשוקלל לתסמונת דאון במועד הלידה, לפי הגיל והשקיפות, לעומת סיכון הרקע לתסמונת דאון בלידה לפי הגיל בלבד.

לפי נייר העמדה 8 – הנחיות לביצוע אולטרה-סאונד בהריון – בבדיקת שקיפות עורפית יש צורך לצרף תמונה של החתך בו בוצעה מדידת השקיפות והתשובה תימסר לאישה על מנת שזו תעביר אותה לרופא המטפל בין אם הופנתה האישה על ידי רופא ובין אם פנתה לבדיקה על דעת עצמה.

ככלל בבדיקת אולטרה-סאונד יש לתת בידי האישה תשובה כתובה ורצוי לפרט את סוג הבדיקה בטופס התשובה. בבדיקה שסוכמה כתקינה ישמש טופס התשובה כאמצעי תיעוד. אם נמצאו ממצאים חריגים בבדיקה – רצוי לצרף לדו"ח הבדיקה תמונות, קלטת, תקליטור או אמצעי מדיה אחרים המתעדים את הממצאים. תיעוד של ממצאים חריגים יישמר גם במכון המבצע את הבדיקה.

מהי סקירת מערכות מוקדמת ומתי מבצעים אותה?

סקירת מערכות מוקדמת נערכת בשבועות 14-16 במהלך הבדיקה הרופא יסקור באמצעות מתמר אולטרה-סאונד את איברי העובר שהתפתחו עד עתה ויחפש אחר מומים שונים והתפתחות לא תקינה של האיברים השונים. למאמר נרחב בנושא סקירת מערכות מוקדמת.

מה חייב הרופא לבדוק בסקירה מוקדמת?

בתאריך 6 במרס 2006 פורסם נייר עמדה חדש המכיל הנחיות לבדיקת אולטרה-סאונד בהריון. נייר עמדה זה מפרט אילו מערכות חייב הרופא הסוקר לבדוק בעת ביצוע סקירת מערכות. הנייר הוכן על ידי ועד החברה לאולטרה-סאונד במיילדות וגינקולוגיה ואושר על ידי מועצת האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה. נייר עמדה זה אומץ כהנחיה מקצועית לעוסקים באולטרה-סאונד המיילדותי. למאמר נרחב בנושא סקירת מערכות – מה נבדק?.

האם תוצאות סקירת המערכות המוקדמת ודאיות?

סקירת מערכות מוקדמת הינה בדיקת אולטרה-סאונד בה הרופא סוקר את מערכות העובר, ישנם תנאים המקשים על ביצוע הבדיקה, לדוגמא: התכווצויות של הרחם במהלך הבדיקה, השמנת יתר, צלקות באזור הבטן התחתונה כמו לאחר ניתוחים קיסריים וכדומה. במקרים אילו הרופא יציין כי היה קושי טכני במהלך הבדיקה. ישנם מומים המתגלים רק בשלבים מאוחרים יותר של ההיריון, מומים אשר לא ניתן לזהות במועד של סקירת מערכות מוקדמת (כמו מומי שלד או מוח מסוימים ועוד). על הרופא לעדכן את האישה כי מומים שונים מתגלים במועדים שונים ולכן בעת ביצוע סקירה מוקדמת ניתן לגלות רק מומים מסוימים ולא את כל המומים. במידה והרופא מזהה בעיה בעת הבדיקה, עליו להפנות את האישה להמשך ברור ואבחון.

האם ניתן לבצע שקיפות עורפית ביחד עם סקירת מערכות מוקדמת?

נשים רבות מתלבטות האם לבצע את השקיפות העורפית והסקירה המוקדמת ביחד, את שתי הבדיקות ניתן לבצע, לכאורה, בשבוע 14+, אולם חשוב לזכור כי הבדיקות שונות במהותן וכל בדיקה נעשית מסיבות שונות ובודקת מערכות שונות אצל העובר.

לרוב לא ממליצים לבצע את שתי הבדיקות ביחד שכן ביצוע שקיפות עורפית בשבוע 14 עלול להיות מאוחר ויהיה קשה לזהות את הבצקת בעורף, ביצוע סקירה מוקדמת בשבוע 14 עלולה להיות מוקדם מדיי שכן מערכות העובר עדיין קטנות וייתכן והרופא לא יוכל לאתר את המומים מסוימים.

כיצד לבחור רופא עבור הסקירות?

בחירת הרופא המתאים ביותר עבורך חשובה מאוד שכן את צריכה להרגיש בנוח מול הרופא הסוקר, לא להתבייש לשאול אותו שאלות ולקבל תשובות מלאות ומקצועיות.

כדאי לבדוק מהו תחום התמחותו של הרופא, היקף הכשרתו וכמה שנים הוא עוסק בתחום. ניתן לשער כי רופא מנוסה, ראה מקרים חריגים רבים ונתקל בתופעות רבות – וכי הוא יוכל לזהות ביתר קלות מומים ובעיות שונות אצל העובר. עוד על כיצד לבחור רופא.

האם ביצוע אולטרה-סאונד מסוכן לעוברים?

מחקרים רבים עסקו בשאלה האם בדיקת האולטרה-סאונד מסוכנת לאם או לעובר. עד היום לא הוכח קשר בין השימוש באולטרה-סאונד לגרימת נזק בעוברים היות והאנרגיה של גלי הקול הנשלחים מוגבלת והרבה מתחת למסוכן. למרות זאת לא ניתן לשלול כי קשר כזה יוכח בעתיד.

האם הבעל יכול להגיע לבדיקות האולטרה-סאונד?

כן, אפילו כדאי להגיע עם הבעל. בדיקות האולטרה-סאונד הן ההזדמנות לראות את העובר ולבדוק שהכל בסדר. זוהי חוויה שיוצרת קשר בין העובר לאם וכדאי שגם הבעל יהיה שותף לחוויה וירגיש כי הוא חלק מההיריון. כמו כן, במידה ותהיה בעיה כלשהי או אם הרופא יפנה לבדיקות נוספות כדאי שיהיה עוד מישהו שיקשיב לרופא.

האם רופא שמבצע שקיפות עורפית/ סקירת מערכות מוקדמת נותן תשובות מידיות?

כן, בדיקת השקיפות העורפית והסקירה המוקדמת הינן בדיקות אולטרה-סאונד, הרופא הסוקר בודק את העובר ומעריך האם הכל תקין. במידה ויתגלו ממצאים חריגים הרופא ישב את תשומת הלב של האם וימליץ על בדיקות נוספות. עוד על רופאים נבחרים של האתר.

במידה ואני גרה בארה"ב כיצד נקראת הבדיקה?

במדינת ישראל מבצעים הרבה בדיקות הריון ורובן חלק מסל הבריאות, יש לבדוק במדינה בה אתם גרים מה הבדיקות המגיעות לכם.

שקיפות עורפית באנגלית: Nuchal Translucency Screening

סקירת מערכות באנגלית: Level Two Ultrasound

מהן בדיקות האולטרה-סאונד העיקריות אותן ניתן לבצע במהלך ההיריון?

  • אולטרה-סאונד ראשוני: גילוי דופק בעובר, מיקום העובר וגיל ההיריון המדויק.
  • שקיפות עורפת: גילוי חשד להפרעות כרומוזומליות בעובר.
  • סקירת מערכות מוקדמת: סקירת איברי העובר שהתפתחו עד עתה וחיפוש אחר מומים שונים והתפתחות לא תקינה של איברים.
  • סקירת מערכות מאוחרת: סקירת איברי העובר, במטרה לאבחן מומים אנטומיים בעובר.
  • העמסת סוכר: גילוי סכרת הריונית
  • סקירת מערכות שלישית: סריקה של כל איברי העובר ומערכות העובר, כאשר בדרך כלל חדרי המוח ומבנה הכליות נסרקים ביתר תשומת לב
  • הערכת גדילה: בבדיקה זו נמדדים מדדים עיקרים של העובר ומושווים את צמיחתו מול עקומות תקינות של צמיחה.
  • פרופיל ביופיזי: נמדדת התנהגותו של העובר ברחם וכמות מי השפיר הביקה נותנת הערכה על בריאות ומצב העובר ברחם.
  • אורך צוואר הרחם: במקרים של חשד ללידה מוקדמת מדידת אורך הצוואר נותנת אמת מידה לרמת הסיכון של לידה מוקדמת.
לסיכום, ראינו כי קיימות שאלות רבות בתחום סקירת המערכות המוקדמת ושקיפות עורפית. במידה ויש לכם שאלות או אי הבנות בנוגע לנושאים הבאים:שקיפות עורפית, סקירה מוקדמת וכו' תוכלו לפנות לרופא המטפל. חשוב לבחור רופא מטפל שתרגישו איתו בנוח ולא תהססו לשאול אותו שאלות, עוד על כיצד לבחור רופא מטפל ועל הבחירה ברופא פרטי. בנוסף תוכלו לעיין ברשימת רופאים נבחרים.
קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top