סקירת מערכות – ציבורי מול רופא פרטי

לאחר שהחלטתם לבצע את בדיקת סקירת המערכות, כעת תעמדו בפניי החלטה נוספת – היכן לבצע את הסקירה, האם אצל רופא פרטי או באופן ציבורי?
במאמר זה אציג בפניכם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשריות הללו.

ההחלטה היכן לבצע סקירת מערכות מתבססת בין היתר על שלושה פרמטרים: נרחבות הבדיקה, בחירת הרופא, ומחיר הבדיקה. שלושת הפרמטרים הללו הם אלו שמבדילים בדרך כלל בין סקירת מערכות אצל רופא פרטי לבין סקירת מערכות במערכת הציבורית, ועל כן תצטרכו לקחת אותם בחשבון כשתיגשו לסקירה.

יתרונות סקירת מערכות אצל רופא פרטי

 כאשר תערכו סקירת מערכות במערכת הציבורית (סקירת מערכות מאוחרת היא היחידה מבין הסקירות אשר נמצאת בסל הבריאות, ועל כן היא היחידה שניתן לערוך במערכת הציבורית), הבדיקה תעשה ע"פ ההנחיות שקבעה קופת החולים בה אתם חברים, אשר דרכה תבצעו את הבדיקה. כלומר- רק המערכות והאיברים שהקופה הגדירה לבדיקה יסקרו. לעומתה,ההנחה המקובלת (שככל הנראה היא גם נכונה) היא כי בבדיקה הפרטית, לרוב, תבוצע סקירה מקיפה יותר.

.יתרון נוסף של סקירת מערכות אצל רופא פרטי, הוא באפשרות בחירת הרופא עצמו. קודם כל- אתם מחליטים באופן בלעדי מי הרופא שיטפל בכם, מבלי שתהיו תלויים במגבלות כאלו ואחרות (כפי שקיים בקופות החולים). בחירת הרופא לסקירת מערכות היא החלטה חשובה שאף עשויה להשפיע על תוצאות הסקירה. ועל כן, חשוב שתוכלו לגשת אל הבדיקה בלב שלם בידיעה שבחרתם את הרופא המתאים לכם.

במערכת הציבורית  לעומת זאת, תהיו תלויים בקופה וברופאים שהיא מציעה. לא תמיד תהיה לכם יד בבחירת הרופא, וגם אם תוכלו לבחור בעצמכם את הרופא, הבחירה תעשה בד"כ מתוך רשימת הרופאים המורשים באותה קופה.

.לרוב, המציאות בישראל היא שהרופאים הנחשבים לטובים בתחום נוטים לבצע את הבדיקה בצורה פרטית בלבד, ואינם עובדים דרך קופות החולים. כלומר, בכדיי לבחור באחד מהרופאים הטובים ביותר בתחום סקירת המערכות, תצטרכו לבצע את הבדיקה ברוב המקרים באמצעות בדיקה פרטית.

עלות בדיקת סקירת מערכות:

עלות בדיקת סקירת מערכות אצל רופא פרטי תנוע בין 1,800 ל-2,600 ₪ לבדיקה כאשר אצל חלק מהרופאים הפרטיים יתכן והמחיר יהיה יקר יותר, אך לרוב ישנה הנחה כאשר מבצעים שתיים או שלוש מהסקירות אצל אותו הרופא. לכן ועל מנת שתוכלו לקבל את ההנחה, יש לברר מחירים אלה אצל מזכירות הרופאים, רצוי טרם ביצוע סקירת המערכות הראשונה.

הבחירה ברופא הנכון חשובה בעיקר משום שסקירת מערכות תלויה רבות בניסיון הרופא ובמיומנות הרופא. מאבחן לא מיומן או מאבחן שלא יקדיש את מרב תשומת הלב עלול "לפספס" סמנים שיתכן וחשיבותם קריטית.  (לפרטים נוספים כיצד לבחור רופא לסקירת מערכות).

יש לזכור כי בכל מקרה סקירת המערכות הינה בדיקה מורכבת ותמיד יתכנו בה שגיאות, בין אם מדובר בשגיאות הנובעות מטעות אנוש או בגלל תנאי הבדיקה (יכולות האולטרא סאונד, תנוחת העובר וכו').

לקבלת מידע נוסף אודות סקירת מערכות, השבועות המומלצים לביצוע הסקירות השונות ומה ניתן לגלות בבדיקה, מומלץ לקרוא אודות סקירת מערכות – המדריך למתחיל.

יתרונות סקירת מערכות בקופת החולים

.יתרונה העיקרי של סקירת מערכות במערכת הציבורית הוא  במחירה הזול, אשר נמוך בצורה משמעותית מסקירת מערכות במגזר הפרטי.

.אפשרות לבצע סקירת מערכות 'דרך הקופה' תלויה בגורמים כגון סוג הסקירה, כמה סקירות תבצעו, והאם ישנה זכאות לביצוע הבדיקה. כדאי לציין כי ההשתתפות העצמית וההחזרים מתוכניות השב"ן של קופות החולים משתנים מקופה לקופה. במידה ואתם מבוטחים בביטוח פרטי בחברת ביטוח כדאי לבדוק מהם ההחזרים הניתנים לכם על ידם. בכל מקרה לגבי כל ההחזרים השונים מומלץ להתייעץ ולשאול את מזכירות הרופאים.

.חשוב לזכור שגם במידה ועושים את הסקירה אצל רופא פרטי תוכלו לעיתים לקבל החזרים מהקופה או הביטוח הפרטי. ולכן, כדאי לבדוק זאת במסגרת ההכנות שאתן עושים לקראת הבדיקה.

.לסיכום, ההחלטה בדבר היכן תבצעו את סקירת המערכות היא לא דבר שיש להקל בו ראש, וייתכן שתהיה לו השפעה על תוצאות הבדיקה ובכך על המשך הריונכם. הדבר נכון בין היתר בסקירת המערכות המוקדמת, אשר לחשיבותה משמעות רבה. (עוד על חשיבות סקירת מערכות מוקדמת). ועל כן, חשוב שתשקלו החלטה זו ותבחנו אותה היטב.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top