שקיפות עורפית – שאלות ותשובות

לפני ביצוע שקיפות עורפית יכולות לעלות מספר שאלות לגביי הבדיקה ממצאיה וחשיבותה, על מנת להוריד מעט מהלחץ טרם הבדיקה ריכזנו עבורכם תשובות לשאלות נפוצות.

מהי שקיפות עורפית?

שקיפות עורפית (באנגלית: Nuchal Translucency Screening) , הינה בדיקת אולטרה-סאונד המבוצעת לצורך גילוי חשד להפרעות כרומוזומליות בעובר, כגון: תסמונת דאון. שקיפות עורפית מתבצעת בין שבועות 11-14, לאחר שבועות אלו בשל התפתחותו של העובר קשה להשוות בין עוברים בעלי תסמונת דאון לבין מדגם האוכלוסיה לפי מבנה העורף. ביכולתה לגלות עד כ-70% מכלל מקרי תסמונות הדאון לפי עבודות שונות שפורסמו בספרות רפואית. (ראו גם מאמר אודות שקיפות עורפית).

האם הבדיקה היא חלק מסל הבריאות?

בשנת 2013 הבדיקה אושרה והיא חלק ממסגרת סל הבריאות. במקרים רבים, נשים בוחרות לבצע אותה באופן פרטי (לקריאה נוספת אודות הבחירה ברופא פרטי), ולכן על ההורים מוטלת האחריות לבחירת הרופא המתאים ביותר עבורם. כדאי לזכור כי מומלץ שהציוד בו מבוצעת הבדיקה יהיה איכותי ועל הרופאים לעבור הכשרה מיוחדת כדי שיוכלו לבצע את הבדיקה (ראו רופאים נבחרים המבצעים את בדיקת שקיפות עורפית). ניתן להניח כי ככל שהרופא מנוסה יותר כך תוצאות השקיפות אמינות יותר שכן הרופא וודאי נתקל במקרים רבים ושונים. (לפרטים נוספים אודות כיצד לבחור רופא).

מה חייב הרופא לבדוק? ומהם הסטנדרטים לפיהם מבוצעת השקיפות העורפית ?

לפי נייר העמדה 8 – הנחיות לביצוע אולטרה-סאונד בהריון – בבדיקת שקיפות עורפית יש צורך לצרף תמונה של החתך בו בוצעה מדידת השקיפות והתשובה תימסר לאישה על מנת שזו תעביר אותה לרופא המטפל בין אם הופנתה האישה על ידי רופא ובין אם פנתה לבדיקה על דעת עצמה.

ככלל בבדיקת אולטרה-סאונד יש לתת בידי האישה תשובה כתובה ורצוי לפרט את סוג הבדיקה בטופס התשובה.בבדיקה שסוכמה כתקינה ישמש טופס התשובה כאמצעי תיעוד. אם נמצאו ממצאים חריגים בבדיקה – רצוי לצרף לדו"ח הבדיקה תמונות, קלטת,  תקליטור או אמצעי מדיה אחרים המתעדים את הממצאים. תיעוד של ממצאים חריגים יישמר גם במכון המבצע את הבדיקה.

האם ניתן לגלות את מין העובר בשקיפות עורפית?

קביעת מין הילוד איננה חלק מבדיקת שקיפות עורפית! לפעמים יהיה ניתן להדגים את מין הילוד (בעיקר אם מבצעים את הבדיקה בשבועות מתקדמים יותר)  כאמור  חשוב לזכור כי תשובה זו איננה ודאית שכן איבריו של העובר עוד לא סיימו להתפתח ולכן קשה להבחין בשוני בין שני המינים ושיעור הטעות נע סביב 20-30 אחוז. (בסקירה המוקדמת התשובה לגביי מין העובר תהיה ודאית שכן אז אברי המין החיצוניים התפתחו במידה כזו שכבר ניתן להבחין בהם בקלות יחסית).

האם ניתן לבצע שקיפות עורפית ביחד עם סקירת מערכות מוקדמת?

אמנם קיימת חפיפה בין מועדי ביצוע הבדיקות ולכאורה ניתן לבצע את שתיהן בשבוע 14+. אך חשוב לזכור כי עבור אף אחת מהבדיקות הזמן איננו אופטימלי שכן עבור בדיקת השקיפות העורפית שבוע 14 יכול להיות מאוחר מדיי וכבר לא יראו את הבצקת בעורף העובר ועבור הסקירה המוקדמת מועד זה יכול להיות מוקדם מדיי כי מערכות העובר יהיו קטנות והרופא לא יוכל לסרוק אותן ולאתר מומים, כמו כן יש הבדל מהותי בין שתי הבדיקות כל אחת מהן נעשית למטרה שונה ולכן לרוב הרופאים מפרידים בין שתיהן.

אני מתכוונת לבצע דיקור מי שפיר האם עליי לבצע בדיקת שקיפות עורפית?

היות והבדיקה איננה חלק מסל הבריאות ההחלטה לביצוע שקיפות עורפית הינה של האם בלבד. חשוב לזכור כי יתרונה של בדיקת השקיפות בכך שהבדיקה מתבצעת בשלבים מוקדמים של ההיריון, שבוע 11-14, ולכן במקרה ויש בעיה קשה ניתן להפסיק את ההריון באמצעות גרידה.

במידה וגילו אצלי שקיפות מעל 3 מ"מ מה עליי לעשות?

צריך לזכור כי שקיפות עורפית הינה בדיקת סקר, כלומר, היא מצביעה על ההסתברות להימצאותו של פגם. הבדיקה איננה יכולה לשלול או לאשר בוודאות פגם. ביכולתה לגלות עד כ-70% מכלל מקרי תסמונות הדאון לפי עבודות שונות שפורסמו בספרות רפואית. כאשר התוצאות מראות כי עובי שכבת הנוזל בעורף העובר גבוהה או השקלול של הבדיקה מראה על סיכון מוגבר להפרעה כרומוזומלית, חשוב לפנות לקבלת יעוץ גנטי. באפשרות האישה לבצע דיקור מי שפיר, ולשלול בוודאות מוחלטת קיום של תסמונת דאון.

האם הבדיקה אמינה במקרה של הריון מרובה עוברים?

במקרה של הריון מרובה עוברים, בדיקת שקיפות עורפית היא הבדיקה האמינה ביותר מכל בדיקות הסקר וזאת משום שדם האם מכיל הורמונים מכל העוברים ולא ניתן לזהות באמצעות בדיקת דם מי מהעוברים הוא העובר שבסיכון. רק שקיפות עורפית יכולה לעשות את ההבדלה בין עובר למשנהו. שכן, בבדיקה זו נסרק כל עובר ותוצאות עובי הנוזל בעורף העובר מתייחסות לכל עובר בנפרד. במקרה של היריון מרובה עוברים בדיקת השקיפות העורפית כלולה בסל הבריאות.

לסיכום, ראינו כי השקיפות העורפית נחשבת בדיקה פשוטה יחסית בעלת יתרונות רבים.

באפשרותה לאבחן הסתברות להולדת ילד עם בעיות כרומוזומליות וכן לזהות עד 70% מכלל מקרי תסמונת הדאון ולהגיע לעד כ 95% זיהוי כאשר נעשית בשילוב עם  בדיקות אחרות (הבדיקה הכוללת). (לפרטים נוספים אודות שקיפות עורפית).

לפני ביצוע הבדיקה ובמהלכה ייתכן ויופיעו אצלכם שאלות, על בני הזוג להרגיש בנוח מול הרופא המטפל על מנת לקבל את כל התשובות (לפרטים נוספים אודות כיצד לבחור רופא). כמו כן, תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים המבצעים את בדיקת שקיפות עורפית.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top