שקיפות עורפית (Nuchal Translucency Screening)

שקיפות עורפית (Nuchal Translucency Screening) , הינה בדיקת אולטרה-סאונד המבוצעת לצורך גילוי חשד להפרעות כרומוזומליות בעובר, כמו כן נמצא כי שקיפות עורפית מוגברת קשורה גם למומי לב בעובר. זוהי בדיקת סקר, כלומר, היא מצביעה על ההסתברות להימצאותו של פגם. הבדיקה איננה יכולה לשלול או לאשר בוודאות פגם. ביכולתה לגלות עד כ-70% מכלל מקרי תסמונות הדאון לפי עבודות שונות שפורסמו בספרות רפואית. (עוד על שקיפות עורפית – שאלות ותשובות).

בפוסט זה נפרט בין היתר על 4 הנושאים הבאים:

מהי שקיפות עורפית?

לכל העוברים ישנה הצטברות של מעט נוזל מתחת לעור באזור העורף. הנוזל נראה בסונר "כשקוף" כלומר פס שחור בין הקו של עור העובר שנראה לבן ובין הרקמות שאף הם נראות בסונר לבנות. פס נוזל זה הוא השקיפות העורפית.

מתי נערכת הבדיקה?

שקיפות עורפית מתבצעת בין שבועות 11-14, לאחר שבועות אלו בשל התפתחותו של העובר קשה להשוות בין עוברים בעלי תסמונת דאון לבין מדגם האוכלוסיה.

מהו מהלך הבדיקה?

שקיפות עורפית הינה בדיקה פשוטה, לא פולשנית, אשר איננה מסכנת את ההיריון. בחלק מהמקרים מבוצעת הבדיקה באופן בטני (מתמר הסורק את הבטן) ובחלק מהמקרים היא מתבצעת דרך הנרתיק, הבדיקה נמשכת בין 10 ל 20 דקות.

כיצד נבדקת השקיפות?

הרופא סורק את העובר תוך שימוש באולטרא סאונד ומחפש את הצטברות הנוזלים בעורפו, הצטברות זו נראית כפס שחור על מסך האולטרה-סאונד. נמצא כי קיים יחס ישיר בין עובי האזור הנ"ל לסיכויי העובר ללקות בתסמונות כרומוזומליות, ביניהן תסמונת דאון ומומים כרומוזומלים אחרים כמו גם ליקויים אנטומיים ומומי לב. ככל שהפס עבה יותר קיים סיכון מוגבר יותר לעובר פגוע. שקיפות עורפית של 3 מ"מ ומעלה נחשבת שקיפות בלתי תקינה ומצריכה המשך ברור.

בעת ביצוע הבדיקה הרופא מודד את גודל העובר כמו גם את עובי האזור בעורף העובר בו נמצא הנוזל. הנתונים שהתקבלו (גודל העובר, עובי האזור בעורף) בתוספת גיל האישה, מוזנים אל תוכנה מיוחדת המחשבת על פי הנתונים את סיכויי העובר ללקות בתסמונת דאון.

רופאים נבחרים - סקירת מערכות - 2024

[צפון]
[עפולה/ טבריה]

תוצאות השקיפות העורפית:

צריך לזכור כי שקיפות עורפית הינה בדיקת סקר, כלומר, היא מצביעה על ההסתברות להימצאותו של פגם. הבדיקה איננה יכולה לשלול או לאשר בוודאות פגם. ביכולתה לגלות עד כ-70% מכלל מקרי תסמונות הדאון לפי עבודות שונות שפורסמו בספרות רפואית. כאשר תוצאות השקיפות העורפית מראות כי עובי שכבת הנוזל בעורף העובר גבוהה או השקלול של הבדיקה מראה על סיכון מוגבר להפרעה כרומוזומלית, חשוב לפנות לקבלת יעוץ גנטי. באפשרות האישה לבצע דיקור מי שפיר, ולשלול בוודאות כמעט מוחלטת קיום של תסמונת דאון. כמו כן, במידה והשקיפות אינה תקינה מומלץ לבצע גם אקו לב עובר.

יתרונות השקיפות העורפית?

1. הבדיקה לא מסכנת את חיי האם העובר וההיריון.

2. היות והבדיקה מתבצעת בשלבים מוקדמים של ההיריון במקרה ויש בעיה קשה וחד משמעית כלשהי ניתן להפסיק את ההריון באמצעות גרידה.

קביעת מין הילוד בעת ביצוע שקיפות עורפית:

קביעת מין הילוד איננה, בעקרון, חלק מבדיקת השקיפות העורפית. לפעמים הרופא יוכל להדגים את מין הילוד. נשים רבות סקרניות לגביי מין הילוד ורוצות לקבל תשובה ודאית בנושא זה, אולם חשוב לזכור כי תשובה בשלב זה איננה ודאית שכן איבריו של העובר עוד לא סיימו להתפתח ולכן קשה להבחין בשוני בין שני המינים (שיעור הטעות בזיהוי מין העובר נע סביב 20-30 אחוז), ולכן בעת ביצוע שקיפות עורפית עלול הרופא לטעות לגביי מין העובר בחלק מהמקרים. (כאשר תבוצע הסקירה המוקדמת ,התשובה לגביי מין העובר תהיה ודאית הרבה יותר, שכן אז אברי המין החיצוניים התפתחו במידה כזו שכבר ניתן להבחין בהם בקלות יחסית).

שקיפות עורפית יחד עם סקירה מוקדמת:

רופאים רבים תומכים בהפרדת ביצוע בדיקת השקיפות ובדיקת הסקירה המוקדמת. ברמה העקרונית, ניתן לבצע את בדיקת השקיפות העורפית יחד עם הסקירה המוקדמת (היות וקיימת חפיפת זמנים ביניהם) בסביבות שבוע 14+ אולם חשוב לזכור כי עבור אף אחת מהבדיקות הזמן איננו אופטימלי שכן עבור שקיפות עורפית שבוע 14 יכול להיות מאוחר מדיי וכבר לא יראו את הבצקת בעורף העובר ועבור הסקירה המוקדמת מועד זה יכול להיות מוקדם מדיי כי מערכות העובר יהיו קטנות ולא מפותחות דיין והרופא לא יוכל לסרוק אותן ולאתר מומים (עוד על סקירה מוקדמת), כמו כן יש הבדל מהותי בין שתי הבדיקות כל אחת מהן נעשית למטרה שונה ולכן רוב הרופאים מפרידים בין שתיהן.

בדיקות המשתלבות עם בדיקת השקיפות העורפית:

קיימות מספר שיטות ביוכימית שמטרתן לזהות בדם האם מרכיבים הנמצאים בהתאמה עם תסמונת דאון, שיטות אלו בצירוף תוצאות השקיפות העורפית משפרות את יכולת ה'ניבוי' הסטטיסטי.

סקר שליש ראשון:

שילוב של שקיפות עורפית ביחד עם בדיקת דם. בבדיקת הדם מחפשים נוכחות של חלבון PAPP-A והורמון Free B-hCG שניהם מיוצרים בשיליה. הבדיקות משוקללות והתשובה ניתנת כהסתברות סטטיסטית לעובר עם תסמונת דאון.

תבחין משולש נקרא גם חלבון עוברי:

זוהי בדיקת דם, בבדיקה זו מודדים את כמות החלבון העוברי (חלבון המיוצר ע"י העובר ומגיע לדם האם דרך השיליה) ושני הורמונים נוספים: hCG, ואסטריול, מכניסים את תוצאות הבדיקות ונתונים נוספים כמו גיל האישה, משקל האישה, ושבוע ההיריון לתוך תוכנה סטטיסטית והיא מחשבת את ההסתברות לעובר עם תסמונת דאון. הבדיקה כלולה בסל הבריאות.

תבחין מרובע:

זוהי בדיקה הזהה לתבחין המשולש ובה נבדק עוד מרכיב בדם והוא רמת חלבון Inhibin. הבדיקה לא כלולה בסל הבריאות.

הבדיקה הכוללת:

בבדיקה זו לוקחים את כל תוצאות הסקר הקודמת: סקר שליש ראשון (שקיפות עורפית ובדיקות דם) ותבחין משולש או מרובע, תוכנה מיוחדת תשקלל את התוצאות תוך כדי התייחסות לגיל האישה ושבוע ההיריון. בסוף התהליך תינתן תוצאה סטטיסטית אחת המראה את הסתברות העובר להיוולד עם תסמונת דאון. בבדיקה זו אחוזי הגילוי לתסמונת דאון בעובר הם כ-95% לפי עבודות שונות.

שקיפות עורפית בהריון מרובה עוברים:

במקרה של הריון מרובה עוברים, בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקת אמינה יותר מכל בדיקת סקר וזאת משום שבדם האם נמצאים הורמונים מכל העוברים ולא ניתן לזהות מי מהעוברים הוא העובר שבסיכון. רק שקיפות עורפית יכולה לעשות את ההבדלה בין עובר למשנהו. שכן, בבדיקה זו נסרק כל עובר ותוצאות עובי הנוזל בעורף העובר מתייחסות לכל עובר בנפרד. במקרה של היריון מרובה עוברים בדיקת השקיפות העורפית כלולה בסל הבריאות.

שקיפות – עלויות ומימון:

חשוב לציין כי בשנת 2013 הבדיקה אושרה והיא חלק ממסגרת סל הבריאות. במקרים רבים, נשים בוחרות לבצע אותה באופן פרטי (לקריאה נוספת אודות הבחירה ברופא פרטי), ולכן באותם המקרים על ההורים מוטלת האחריות לבחירת הרופא המתאים ביותר עבורם. כדאי לזכור כי מומלץ שהציוד בו מבוצעת הבדיקה יהיה איכותי ועל הרופאים לעבור הכשרה מיוחדת כדי שיוכלו לבצע את הבדיקה (ראו רופאים נבחרים המבצעים את בדיקת שקיפות עורפית). ניתן להניח כי ככל שהרופא מנוסה יותר כך תוצאות השקיפות אמינות יותר שכן הרופא וודאי נתקל במקרים רבים ושונים. (לפרטים נוספים אודות כיצד לבחור רופא).

לסיכום, שקיפות עורפית היא בדיקה פשוטה יחסית בעלת יתרונות רבים. באפשרותה לאבחן הסתברות להולדת ילד עם בעיות כרומוזומליות וכן לזהות עד 70% מכלל מקרי תסמונת הדאון ולהגיע לעד כ 95% זיהוי כאשר נעשית בשילוב עם בדיקות אחרות (הבדיקה הכוללת).

לאחר בדיקת השקיפות העורפית ייתכן ותבחרו לבצע סקירות נוספות (עוד פרטים אודות סקירת מערכות מוקדמת, סקירת מערכות מאוחרת). כמו כן, תוכלו לקרוא עוד על שקיפות עורפית – שאלות ותשובות ועל רופאים נבחרים המבצעים את בדיקת שקיפות עורפית.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top