חשיבותה של סקירת מערכות מוקדמת

רבים מסכימים כי סקירת מערכות היא בדיקה אשר חשובה למהלך היריון תקין,  ומבין שלוש הסקירות שניתן לבצע בהיריון, חלק מהרופאים סבורים כי סקירת מערכות מוקדמת היא החשובה ביותר.

במאמר זה נפרט לכם אודות ייחודה של סקירת מערכות מוקדמת (נקראת גם סקירת מערכות ראשונה) וננסה להסביר את חשיבותה.

כיום ניתן לבצע סקירת מערכות (סריקת מערכות) בשלושה שלבים שונים בהיריון – סקירת מערכות מוקדמת (שבועות 14-16 להיריון), סקירת מערכות מאוחרת (שבועות 21-24) וסקירת מערכות שלישית (שבועות 30-32). כל אישה יכולה לשקול אילו מהסקירות היא רוצה לעבור: האם את שלושתן ? שתיים מהן ? האם רק אחת, ואיזו מהן?

השיקולים להחלטה זו יכולים להיות רבים, בין אם מדובר על המלצה רפואית או שיקול כספי (כלומר, האם לעשות את הבדיקה באופן פרטי, ואיזו מהבדיקות לעשות בצורה פרטית בתקציב הנתון לכם). אך כיום רופאים רבים נוטים לחשוב שהסקירה המוקדמת היא בעלת החשיבות הגדולה ביותר מבין הסקירות, במיוחד לנשים הנמצאות בסיכון גבוה, ועל כן זוהי הבדיקה אשר בראש ובראשונה כדאי שתשקלו לבצע.

נפרט אודות חשיבותה של סקירת מערכות מוקדמת:

יתרונותיה של סקירת מערכות מוקדמת נובעים מכך שהיא נערכת בשלב מוקדם של ההיריון (שבועות ה-14-16 להיריון). בשבועות אלו רוב מערכות העובר כבר החלו להיווצר, וכתוצאה מכך סקירת המערכות המוקדמת תוכל לאתר מעל ל- 75% מהמומים הקיימים בעובר (רבים מהרופאים מאמינים כי אפילו מעל 90% מהמומים יאותרו) . חשוב לזכור שהדבר תלוי בין השאר בתנאי הבדיקה, כגון תנוחת העובר,וסוג המום, וכי תוצאות בדיקת האולטרסאונד אינן חד משמעיות.

להלן מספר יתרונות של סקירת המערכות המוקדמת המדגישים את חשיבותה:

  1. תוצאות סקירת המערכות המוקדמת יכולות לעזור בהחלטה האם לבצע בדיקת מי שפיר: באם נתגלו בסקירה ממצאים (כגון: אגני כליה מורחבים, עצם ירך קצרה וכו) אשר עשויים להעיד על בעיה כרומוזומלית, הדרך היחידה לוודא את קיום הבעיה בשלב זה של ההיריון היא באמצעות בדיקת מי שפיר.בדיקת מי שפיר נערכת בשבועות ה- 16-20 להריון. כלומר- אחריי הסקירה המוקדמת ולפניי הסקירה המאוחרת. ולכן, במיוחד לאלו מכם אשר לא שוקלים לבצע דיקור מי שפיר, תוצאות סקירת המערכות המוקדמת עשויות לשנות את דעתכם לגביי ביצוע הבדיקה.
  2. החלטה נוספת שעשויה להתקבל עקב תוצאות סקירת המערכות המוקדמת היא החלטה על הפסקת ההיריון. באם נתגלו מומים קשים אצל העובר יתכן ותקבלו המלצה לסיים את ההיריון כבר בשלב מוקדם זה. בכך, תמנע מכם פעולת הפסקת ההיריון בשלב מאוחר של ההיריון, דבר העשוי להיות יותר טראומטי הן לגוף והן לנפש.

  3. יתרון נוסף, וכנראה גם זה שרבים מההורים מצפים לו, הוא שתוכלו לראות בפעם הראשונה את העובר שלכם וליצור עימו קשר. ברוב הפעמים תוכלו גם לקבל צילומים מתוך הסקירה, ואפילו DVD עם מהלך הבדיקה, אשר יוכלו להיות התמונה הראשונה באלבום התמונות.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

לסיכום, סקירת מערכות מוקדמת היא בעיניי רבים החשובה ביותר מבין הסקירות בהיריון, משום השפעתה הרבה על המשך ההיריון ועל ההחלטות אשר תוכלו לקבל באמצעותה. ועל אף מחירה הגבוה יחסית, רבות הן הנשים אשר בוחרות לעבור בדיקה זו אצל רופא פרטי (עוד על ביצוע הבדיקה באופן פרטי).תוכלו לקרוא עוד על סקירת מערכות מוקדמת, סקירת מערכות מאוחרת וכן למצוא מידע אודות סוגי הסקירות השונים.

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top