סקירה שלישית (סקירת מערכות שלישית)

סקירת שלישית (נקראת גם סקירת מערכות שלישית) הינה בדיקת אולטראסאונד אשר תפסה תאוצה בשנים האחרונות וכיום יותר ויותר נשים מבצעות אותה. במאמר הבא ננסה להסביר מהי סקירה שלישית, ומה השלכותיה על המשך ההיריון.

הסקירה השלישית מתבצעת בשבועות 30-32 , בשליש השלישי להריון. זהו שלב מתקדם בהיריון ויש ממצאים שעלולים להתגלות רק בשלב זה כגון: גמדות, עצירה בהיקף הראש, הרחבה של חדרי מוח בעקבות זיהום ועוד.

מה בודקים בסקירה שלישית:

בדומה לשאר הסקירות (ראי סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת) גם בסקירה זו מתבצעת סריקה של כל איברי העובר ומערכות העובר, כאשר בדרך כלל חדרי המוח ומבנה הכליות נסרקים ביתר תשומת לב, כמו כן, נסרקת מערכת השתן והמעיים של העובר על מנת לוודא שאין סימנים סונוגרפים לחסימה (במידה ויש, מיד לאחר הלידה יילקח התינוק לניתוח לשם תיקון חסימות אלו).

מתי מבצעים סקירה שלישית:

  1. כאשר נתגלה חשד למום כלשהו או הפרעה באחת ממערכות העובר באחת הסקירות הקודמות והרופא המליץ על מעקב אחריי העובר.
  2. כאשר ידוע כי בהריונות הקודמים של האישה התגלו מומים בעובר ובמיוחד מומים המתגלים מאוחר בהריון כגון: מומים במערכת העצבים , גמדות, מומי לב מסוימים ועוד.

חשוב לציין כי סקירת מערכות שלישית איננה מהווה תחליף לסקירה מוקדמת (ראו מאמר בנושא חשיבותה של סקירה מוקדמת) או לסקירה מאוחרת, וכי היא סקירה שיש לבצע במקרה והרופא ממליץ על כך או אם ההרה מבקשת לבצעה מסיבותיה שלה.

 

ולסיכום, סקירה שלישית לא נכללת במסגרת סל הבריאות וכיום היא מבוצעת באופן פרטי בלבד, ולכן חשוב לבחור את הרופא המתאים ביותר בשבילכם (תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים לסקירת מערכות). ניתן להניח כי רופא מנוסה יותר יוכל לזהות ביתר קלות מומים בעובר. וזאת משום שהתנסה במקרים רבים שונים וחריגים. תוכלו לקרוא מאמרים נוספים על ביצוע הסקירה באופן פרטי ועל כיצד לבחור רופא לסקירה , אשר יוכלו לעזור לכם בתהליך קבלת ההחלטות.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top