סקירת מערכות מוקדמת – מה נבדק?

סקירת מערכות מוקדמת של העובר מתבצעת בין השבועות 14-16. בסקירה זו נבדקים אברים ומערכות בעובר וכן נבדק גודלם של אברים מסוימים. הבדיקה ניתנת לביצוע נרתיקי, בטני או שילוב בין השניים, בהתאם לנסיבות ולגיל ההיריון. (תוכלו לקרוא עוד על סקירת מערכות מוקדמת).
במאמר זה ננסה לפרט בצורה כללית אילו מערכות נבדקות בסקירת מערכות מוקדמת.

בתאריך 6 במרס 2006 פורסם נייר עמדה חדש המכיל הנחיות לבדיקת אולטרה-סאונד בהריון. הנייר הוכן על ידי ועד החברה לאולטרה-סאונד במיילדות וגינקולוגיה ואושר על ידי מועצת האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה. נייר עמדה זה אומץ כהנחיה מקצועית לעוסקים באולטרה-סאונד המיילדותי. תוקפו של הנייר חל מתאריך 1.3.2007.

האברים והמערכות לבדיקה ודיווח בסקירת מערכות מוקדמת העובר הם:

שימו לב – זוהי אינה רשימה מדעית, הרשימה המופיעה כאן היא רשימה מצומצמת מתוך נייר העמדה כאן, אין להסתמך על רשימה זו בשום צורה והיא מובאת רק לצורך התרשמות כללית.

א. גולגולת ומוח (בחתך רוחבי)

  • צורת הגולגולת בחתך רוחב
  • החדרים הצדדים במח
  • קו האמצע
  • מוח קטן

ב. פנים:

  • ארובות עיניים ושפתיים

ג. חזה:

  • ריאות
  • מבט על 4 מדורי הלב
  • מוצא העורקים הגדולים

ד. בטן: (כיס מרה נראה אצל כל העוברים משב' 14 אך לפעמים לא יתמלא, שאר האיברים נצפים) – קיבה , כליות, כיס שתן ,השרשת חבל הטבור בבטן העובר
ה. עמוד השדרה
ו. קיום עצמות ארוכות בגפיים העליונות והתחתונות וקיום כפות ידיים ורגליים (הבדיקה לא כוללת את האצבעות)
ז. מספר כלי הדם בחבל הטבור
ח. מיקום השיליה
ט. כמות מי השפיר
י. קיום דופק ותנועות

* בהיריון מרובה עוברים יש לבדוק גם את: מספר השקים, מיקומם, ואם אפשר את סוג התאומים. (הריון מרובה עוברים הינו הריון יקר שכן ברוב המקרים ההריון נוצר בעזרת טיפולי פוריות, לכן יש לבדוק את העוברים בצורה הטובה ביותר.)

על הרופא לציין את תוצאת המדידה ואת שבוע ההיריון הממוצע שאליו מתאימה התוצאה (בשבועות וימים). כמו כן עליו לציין גם את תחום הנורמה בגיל ההיריון בו בוצעה הבדיקה במספרים או בייצוג גרפי. וכמובן שעל הרופא הסוקר ליידע בכל זה את האישה ההרה.

חשוב לזכור:
לעתים יש תנאים המקשים על ביצוע הבדיקה, כמו התכווצות של הרחם בעת בדיקה לדנית (וגינלית) או כאשר דופן הבטן מעובה או עם צלקות (כשהבדיקה נעשית בגישה בטנית). במקרים אילו יש לציין את העובדה שהיה קושי טכני בבצוע הבדיקה. כמו כן, קיימים מצבים חריגים בהם מומים מתגלים רק בשלב מאוחר יותר של ההיריון ולכן לא ניתן לזהותם בסקירה המוקדמת. חובת הרופא ליידע את האישה בכך שהמועד שבו ניתן לגלות לראשונה מום מסוים שונה ממום למום ועל כן תוצאת הבדיקה מתייחסת רק למומים הניתנים לגילוי בגיל ההיריון שבו מתבצעת הסקירה. במידה ויש והרופא מזהה בבעיה בעת הבדיקה, עליו להפנות את האישה לביצוע סקירות נוספות במועד מאוחר יותר.

סמנים כרומוזומליים:

מרכיב חשוב בסקירה מערכות מוקדמת הינו חיפוש סמנים כרומוזומליים (לפרטים נוספים ראו ממצאים שכיחים בסקירה). סמנים כאלו (כגון: מוקד אקוגני בלב, אגני כליה מורחבים, עורק בודד בחבל הטבור, מעי אקוגני וכד) מופיעים בתדירות גבוהה בקרב עוברים הלוקים בתסמונות כרומוזומליות (שהשכיחה בהם היא תסמונת דאון) אך לא רק. מציאת סמן אחד או יותר עשויה להעלות את הסבירות שהעובר לוקה בתסמונת כרומוזומלית כלשהיא, ויתכן שיידשו בדיקות המשך בכדיי לאשש או להפריך את הממצאים (כגון בירור אצל יועץ גנטי, בדיקת מי שפיר, סקירת מערכות מאוחרת וכו).
גילויי מומים אלו מוקדם ככל האפשר חשוב מאחר וביצוע הפסקת הריון בשבועות מוקדמים פחות טראומטית ופחות מסוכנת לאישה.

לסיכום, סקירת מערכות מוקדמת הינה בדיקה חשובה (עוד על חשיבותה של סקירה מוקדמת) אשר יכולה להשפיע רבות על המשך ההיריון. בהתאם להנחיות נייר העמדה ישנם איברים רבים אותם סורק הרופא , אם זאת חשוב לזכור כי במקרה והאיבר תקין הרופא ממשיך לסרוק את האיבר הבא ורק במקרה והוא מזהה בעיה כלשהי הוא מתעכב וסוקר את האיבר לפרטי פרטים. חשוב לבחור את הרופא המתאים ביותר עבור ההורים (עוד על כיצד לבחור רופא ועל רופאים נבחרים) על מנת שירגישו בנוח לשאול שאלות ולבקש הסבר נוסף במקרה וההורים מרגישים צורך בכך.
לפרטים נוספים אודות ביצוע הסקירה באופן פרטי וכן רשימת רופאים נבחרים מומחים בתחום סקירת מערכות.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top