סקירת מערכות- כיצד לבחור רופא?

על מנת להעריך את שלמותו ובריאותו של העובר באפשרות האישה לעבור מספר בדיקות במהלך ההיריון. אחת מהן היא סקירת מערכות. סקירת מערכות הינה בדיקה בה הרופא יסרוק את אבריו של העובר בחיפוש אחר מומים וסימנים אשר עשויים להעיד על בעיות אצל העובר. למרות שסקירת מערכות אינה נחשבת לבדיקה פולשנית ואינה בעלת סיכון, יש מקום להקדיש זמן לבחירת הרופא אשר יבצע את הבדיקה, היות ולממצאי בדיקה זו יכולים להיות השלכות מרחיקות לכת על המשך ההיריון ועל חיי המשפחה.

מה לבדוק על הרופא לפני שניגשים לבדיקה? 

כדאי לברר פרטים על הרופא, כגון: תחום התמחותו (למרות שהדבר אינו קבוע בחוק רצוי מומחה בגינקולוגיה ומילדות), היקף הכשרתו, וכמה שנים הוא עוסק בתחום. רופא המנוסה בסקירת מערכות (סריקת מערכות), אשר ראה מקרים חריגים רבים ונתקל בתופעות רבות – ניתן לשער שיוכל לזהות ביתר קלות מומים ובעיות שונות אצל העובר מאשר רופא לא מנוסה אשר לא נתקל במצבים אלה בעבר. .

נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא איכות המכשור אשר בעזרתו מבצע הרופא את הבדיקה. אצל הרופאים הפרטיים – במקרים רבים תוכלו לראות את הסקירה בתלת מימד ואף לקבל DVD של הבדיקה. מכיוון שגורמים רבים משפיעים על תוצאות הסקירה – ככל שציוד הרופא חדיש, מעודכן ואיכותי יותר, ניתן להניח שמספר הבעיות שעשויות להופיע עקב איכות המכשיר יקטנו.

חשוב לציין כי גם באמצעות המכשור הטוב ביותר בתחום האולטרא סאונד, עדיין אין וודאות שכל המומים יתגלו במהלך הבדיקה מכיוון שישנם עוד גורמים רבים שעשויים להשפיע על תוצאות הבדיקה כגון: תנוחת העובר, כמות מי השפיר וכו'.

ולא נשכח את הפן האישי –  חשוב מאוד שהאישה תרגיש בנוח מול הרופא, שההורים לעתיד ירגישו כי הם יכולים לשאול שאלות ולקבל הסבר מקיף על הבדיקה ועל הממצאים, ובמקרה של ממצאים מדאיגים חשוב שהרופא יסביר לזוג מה התהליך שעליהם לעבור ולא רק יפנה אותם לבדיקות נוספות. כמו כן, מומלץ לנסות לקבל חוות דעת ממטופלות שכבר עברו את הבדיקה אצל הרופא (רופאים נבחרים לסקירת מערכות).

האם סקירת המערכות זהה בין כל הרופאים?

חשוב לזכור כי עד היום לא קבע משרד הבריאות הנחיות מפורטות בתחום האולטרא סאונד ולכן, יש הבדלים בין הבדיקה אצל הרופאים הפרטיים, הבדלים בין הבדיקה הפרטית לציבורית וכן הבדלים בין הקופות השונות.

ב- 1 במרס 2007 נכנס לתוקף נייר עמדה 8 "הנחיות לביצוע אולטרא-סאונד בהריון", אשר מטרתו להנחות את קהילת הרופאים העוסקים בתחום זה ולקבוע סטנדרטים עדכניים של בדיקות אולטרסאונד בהיריון. מכיוון שתקנות אלו אינן קובעות פרמטרים מדויקים לבדיקה לגביי כל אחד מהאיברים, עדיין ייתכן מצב בו כל בדיקה תהיה שונה מרופא פרטי למשנהו. (לקריאה נוספת אודות המערכות הנבדקות בסקירה ועל הבחירה ברופא פרטי לסקירת מערכות)

בשונה משאר הסקירות, במקרה של סקירת מערכות מאוחרת תוכלו לבחור האם לבצע את הבדיקה במגזר הציבורי או במגזר הפרטי. במקרה ותרצו לבצע את הסקירה המאוחרת במגזר הציבורי תופנו לביצוע "בדיקת טרימסטר שני" חשוב לזכור כי  לכל אחת מהקופות הנחיות שונות בנוגע לאופן ביצוע הבדיקה, אשר בדרך כלל שונה באופייה מסקירת מערכות מאוחרת אשר נערכת אצל הרופאים הפרטיים-  בדיקת הטרימסטר השני נחשבת ל"בסיסית" יותר מסקירת המערכות המאוחרת, ובד"כ היקף הבדיקה יהיה מצומצם יותר מסקירת המערכות. (לעוד פרטים אודות ההבדלים בין סקירת מערכות פרטית לציבורית)

לסיכום, במאמר זה ניסינו להראות מהם הקווים המנחים לפיהם כדאי ללכת כאשר בוחרים רופא לסקירת מערכות – בחירת הרופא הנכון עבורכם תוכל לתרום רבות לתהליך, ואולי אף תשפיע על המשך ההיריון תוכל לראות פרטים אודות רופאים נבחרים לסקירת מערכות. כמו כן, תוכלו לקרוא עוד על ביצוע הסקירה באופן פרטי ועל חשיבותה של סקירת מערכות מוקדמת בכדיי להבין את השלכותיה של הסקירה ומה היא כוללת.

רופאים נבחרים - סקירת מערכות - 2024

[צפון]
[עפולה/ טבריה]
קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top