סקירת מערכות מוקדמת - סקירת מערכות ראשונה

סקירת מערכות מוקדמת או ראשונה היא אחת מהבדיקות המרכזיות אשר רבים בוחרים לבצע במהלך ההיריון. הסיבה לכך נעוצה ביתרונותיה הרבים שהיא מציעה, ומשום השפעתה על תהליך ההיריון ועל ההחלטות אשר תבצעו במהלכו. במאמר זה נציג בפניכם מידע בסיסי אודות סקירת מערכות מוקדמת, וכן ננסה להראות את חשיבותה ויתרונותיה (עוד על חשיבותה של סקירה מוקדמת).

לסריקת מערכות חשיבות רפואית בכך שהיא עוזרת באיתור מומים וממצאים לא תקינים אצל העובר בשלב מוקדם של ההיריון, ובכך שהיא עשויה להשפיע על ההחלטות שתבצעו במהלך ההיריון. בנוסף, סקירת מערכות מוקדמת תאפשר לכם לראות בפעם הראשונה את העובר שלכם "בשידור חי", ובכך תוכלו להתחיל ללוות את התפתחותו של העובר ולתרום ליצירת הקשר הרגשי עמו.

מהלך הבדיקה

סקירת מערכות מוקדמת נערכת בשבועות 14-16, והיא נעשית ברוב המקרים דרך הנרתיק. במקרים מסוימים ניתן לבצע את הבדיקה גם דרך הבטן, או בדרך משולבת (גם דרך הנרתיק וגם דרך הבטן). במהלך הבדיקה הרופא יסקור באמצעות מתמר אולטרא סאונד את איברי העובר שהתפתחו עד עתה, ויחפש אחר מומים שונים והתפתחות לא תקינה של איברים. אמנם ישנם איברים אשר נמצאים רק בשלב מאוד מוקדם של ההתפתחות (כמו המוח או הריאות), אך עם זאת רוב המומים יתגלו כבר בשלב זה של ההיריון. (כ-75% ויותר מהמומים אשר יתגלו בסקירה המורחבת אשר נערכת בשלב מאוחר יותר של ההיריון).

ממצאי הבדיקה

מרכיב חשוב בסקירה מערכות מוקדמת הינו חיפוש סמנים כרומוזומליים. סמנים כאלו, (כגון מוקד אקוגני בלב ואגני כליה מורחבים) מופיעים בתדירות גבוהה בקרב עוברים הלוקים בתסמונת כרומוזומלית כלשהיא שהשכיחה בהם היא תסמונת דאון (ראו גם שקיפות עורפית). ועל כן, מציאת סמן אחד ויותר עשויה להעלות את הסברה שהעובר לוקה בתסמונת כרומוזומלית כלשהיא, ויתכן שתידרשנה בדיקות המשך בכדיי לאשש או להפריך את הממצאים (כגון בירור אצל יועץ גנטי, בדיקת מי שפיר, סקירת מערכות מאוחרת, סקירה שלישית וכו).

חשוב לציין כי בדיקת האולטרא סאונד אינה יכולה לגלות את כל המומים הקיימים, ומידת הדיוק תלויה לפעמים במיקום העובר, במכשיר האולטרא סאונד, ואף במיומנות הרופא (רופאים נבחרים המבצעים סקירת מערכות). בנוסף, ישנם מומים אשר לא ניתן כלל לאתר באמצעות אולטרא סאונד, כמו: אוטיזם, שיתוק מוחין, פיגור שכלי,  מחלות נפשיות,  ועוד מספר הפרעות אשר אין להן סממן חיצוני הבא לידי ביטוי אצל העובר. כלומר, גם אם לא נמצאו מומים במהלך הבדיקה, אין הדבר מבטיח את בריאותו של העובר.

אך הדבר נכון גם מהכיוון השני- איתור סמנים במהלך סקירת מערכות מוקדמת לא מצביע בהכרח על כך שהעובר יסבול מבעיה או נכות כלשהי. בחלק מן המקרים מתגלה ממצא אשר עצם קיומו אינו מצביע על בעיה פתולוגית אלא על מצב החורג מן הנורמה, ולעיתים אף חלק מן הסמנים נעלמים עם המשך התפתחות מערכות העובר.

ייחודה ויתרונותיה של סקירת מערכות מוקדמת

יתרונה העיקרי של הבדיקה הוא בכך שהיא מאפשרת לכם לקבל החלטות לגביי ההיריון בשלב מוקדם יחסית: האם לבצע בדיקות המשך אשר קודם לכן לא שקלתם לעבור (כגון סקירת מערכות מאוחרת או בדיקת מי שפיר), ואפילו החלטה על הפסקת ההיריון עשויה להתקבל כבר בשלב זה עקב איתור מומים קשים אצל העובר. (הפסקת היריון בשלב מוקדם יותר נחשבת כפחות טראומטית הן לגוף והן לנפש).

//

כפי שציינו, דבר נוסף המייחד סקירת מערכות מוקדמת הוא בכך שהיא נערכת בשבועות 14-16 בד"כ בשיטה וגינאלית. בדרך זו סקירת המערכות המוקדמת מאפשרת צפייה בעובר וזיהוי מוקדם של ממצאים לא תקינים בו.

רופאים נבחרים - סקירת מערכות - 2024

[צפון]
[עפולה/ טבריה]

לסיכום, ניתן לראות שביצוע סקירה מוקדמת יכולה להשפיע רבות על המשך ההיריון, וכי תוצאותיה של הבדיקה עשויות לשקף לכם את מצבו של העובר (כמובן בתלות מגבלות הבדיקה), ובכך לעזור לכם להחליט על הצעדים שתרצו לנקוט בהמשך ההיריון בכדיי להבטיח את בריאות העובר, ואף  להוריד את רמת החרדה והמתח הנלווים להיריון. בכדיי לעזור לכם בהמשך התהליך תוכלו להמשיך ולקרוא על הבחירה ברופא פרטי לסקירת מערכות מוקדמת, וכן חשיבותה של סקירת מערכות.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

קופוני הריון ולידה

קופון הריון ולידה בשווי מאות ש"ח

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופסור יואב פלד רופא בכיר במחלקת הנשים במרכז הרפואי רבין

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top